MikaHyvärinenBlogi

Raamattu ja todisteet tarinoista.

  • Raamattu ja todisteet tarinoista.
  • Raamattu ja todisteet tarinoista.
  • Raamattu ja todisteet tarinoista.
  • Raamattu ja todisteet tarinoista.
  • Raamattu ja todisteet tarinoista.
  • Raamattu ja todisteet tarinoista.
  • Raamattu ja todisteet tarinoista.

Mitkä olisi todisteita Raamatun tarinoiden paikkaansapitävyydestä. Annan muutaman.

1.) Missä on Nooan arkki? Sanotte, uskovaiset, jumalan olevan kaikkivoipa. Miksi hän ei säilyttänyt tätä paattia tuleville sukupolville?

Sanotte myös hänen olevan kaikkitietävä (vaikka tosin kaikkivoipa ja kaikkitietävä eivät voi ola voimassa samassa hahmossa samaan aikaan). Silloin hän on tiennyt, että säilyttämällä arkin, hän tarjoaisi selkeän todisteen epäilijöille.

Nooan arkki olisi selkeä todiste.

2.) Liiton arkki. Missä se on? Miksi se ei ole esillä, säilytettynä? Kaikkitietävä tietäisi sen olevan todiste.

3.) Mooseksen laintaulut (tarinassahan Mooses murskaa alkuperäiset, joissa ei ollut kymmentä käskyä vaan ne tutut kymmenen oli vain kymmenen ensimmäistä. Uudet taulut, jotka oli kymmenen käskyn taulut taas olivat lähestulkoon täysin eri lista kuin kymmeneksi käskyksi mielletyt). Jotkin laintaulut, joissa jotain lakeja ja säädöksiä. Missä ne ovat? Miksei kaikkivoipa jumala ole varmistanut, että ne säilyvät?

Nämä olisivat todiste.

4.) Miksei Jeesus kirjoittanut itse mitään ylös ja sitten "isänsä" avustuksella säilyttänyt nämä tekstit nykypäivään asti? Voitaisiin verrata näitä tekstejä esim. evankeliumeihin. Sen sijaan hän perustaa koko sanomansa täysin kuulopuheen varaan, jossa viljellään kaiken lisäksi kielikuvia. On typerää ja idioottimaista perustaa tällainen sanoma, joka hänellä olisi ollut, TÄYSIN kuulopuheeseen. Minä en tekisi niin, sinä et tekisi niin.

Mutta tämä muka kaikkitietävä jumala teki niin.

Tämä olisi todiste. Sen sijaan meillä ei ole oikein mitään. Ainoastaan evankeliumit, jotka on kirjoitettu tuntemattomien tekijöiden toimesta, eri aikoihin, vuosikymmeniä väitettyjen tapahtumien jälkeen.

Ei ole yhtään ulkopuolista tahoa, joka todentaisi mitään tämän Jeesus hahmon elämästä. Ei, että hän syntyi neitsyestä, ei mitään hänen syntymänsä ajasta, ei mitään hänen "kuolemaa" edeltäneistä tapahtumista tai "kuolemasta" itsestään ja ei mitään niiden välistä hänen liikkumisistaan ja teoistaan. Ei yhtään.

Jos sallinette, niin uskallan todeta niiden tarinoiden olevan ihmisapinatekoisia. Lähinnä sepitteellisiä satuja, joihin on ripoteltu joitain oikeita paikkoja ja henkilöitä, joiden olemassaolosta on ihan oikeita Raamatun ulkopuolisia todisteita.

Salli itsellesi, vaikka yksi kerta ja ajattelet Raamatun tekstejä lukiessasi, niiden olevan ihmisapinalajin, joka on erittäin lähellä simpanssia, tekosia ja KAIKKI mysteeri katoaa samantien. Ei ole enää mitään tarvetta tulkita niitä tekstejä millään tavalla.

Eli teksti by Jeesus olisi todiste.

5.) Miksei Jeesus/jumala jättänyt jotain, mistä nyt saataisiin DNA näyte ja voitaisiin todentaa, että oli olemassa mies, jolla ei ollut ihmis -isää. Kaikkitietävän on pakosta ollut tietää, että tämä olisi oiva todiste.

-----

Nämä nyt tuli äkkiä mieleen. Kaikki nämä olisivat sellaisia todisteita, että minäkin joutuisin toteamaan, että näissä tarinoissa on jotain perää. Enkä vain joutuisi vaan toteaisinkin.

Sen sijaan meillä ei ole oikein mitään. Ainoastaan viesti joistain teksteistä, joka perustuu parhaassakin tapauksessa kuulopuheeseen ja pappien ja kirkkojen lässytys, että tämä on otettava vastaan uskolla (faith). Ja kun niin teet, pelastut. Jos et usko, joudut ikuiseen kadotukseen, kuten kristinuskon kansikuvapoika Jeesuskin sanoo. Joka oli juutalainen (tarinan mukaan).

Mutta minkäänasteinen usko (faith) ei poista sitä tosiasiaan, että koko juttu on aivan ällistyttävän heikolla pohjalla kun sen suhteuttaa esitettyihin väitteisiin.

-----------------------------------------------------------------

 

Mikä on kristinuskon luomiskertomus? Eihän sellaista ole. Kun kristityt sanovat uskovansa Raamatun luomiskertomukseen, he uskovat juutalaisten tekstien kertomukseen, joka taas on lainaus sitä edeltäneistä myyteistä. Kuten esim. sumerilaisten.

Tämä taas osoittaa, miten kristytyille käy hyvin Vanhan Testamentin tekstit kun ne sopii itselle ja omaan narratiiviin. Kaikki epämiellyttävät sivuutetaan täysin.

Pahin moka, jonka aikaiset kristinuskon edustajat ovat tehneet, on ollut kytkeä kristinusko myös Vanhaan Testamenttiin. Nyt te olette jumissa siinä ja ratkaisu on ollut juuri yllä oleva eli "rusinat pullasta" -taktiikka.

 

-----------------------------------------------------------------

Vanha Testamentti on kammottavuudessan aivan omaa luokkaansa ja sen päähenkilö. Väkivaltainen, moraaliton, häijy..., mutta silti Uusi Testamentti on tietyllä tavalla pahempi.

Vasta kun päästään Uuteen Testamenttiin, meille esitellään tällainen kuoleman jälkeinen ikuinen tuomio esim. siitä, jos et osta tarjousta eli et usko. Vasta kun lempeä Jeesus astuu kuvaan.

"Jotka eivät usko, joutuvat kadotukseen". - Jeesus

Vanhassa Testamentissa kun jumala on tappanut sinut, vaimot, lapset ja kyläsi asukkaat, niin that's it. Ja itseasiassa, jos jotain todentuntuista haluaa VT:stä löytää, niin Aatamin kuolema. Hän tulee osaksi maata.

Uudessa Testamentissa ja sen sanoman mukaan, jumala ei lopeta sinun kanssa leikkimistä edes sen jälkeen kun kuolet.

------------------------------------------------------------------

Lopuksi jätän teidät miettimään seuraavassa lainaustekstissä esiintyviä kysymyksiä.

Is it good for the world to appeal to our credulity and not to our scepticism? Is it good for the world to worship a deity that takes sides in wars and human affairs? To appeal to our fear and to our guilt, is it good for the world? To our terror, our terror of death, is it good to appeal?
To preach guilt and shame about the sexual act and the sexual relationship, is this good for the world? And asking yourself all the while, are these really religious responsibilities, as I maintain they are? To terrify children with the image of hell and eternal punishment, not just of themselves, but their parents and those they love. Perhaps worst of all, to consider women an inferior creation, is that good for the world, and can you name me a religion that has not done that? To insist that we are created and not evolved in the face of all the evidence. To say that certain books of legend and myth, man-made and primitive, are revealed not man-made code.

- Christopher Hitchens

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (14 kommenttia)

Käyttäjän JarmoHalttu kuva
Jarmo Halttu

Niinpä. Herodes oli historiallinen henkilö ja Raamatun mukaan hän teloitutti poikalapsia Jeesuksen kunniaksi tai siis peläten uutta kuningasta . No tästä miehestä historia tietää paljon ja hän oli sangen hullu ja raakalainen. Mutta yhtään lasten teloitusta hän ei ole toimeen pannut. Joten....

https://fi.wikipedia.org/wiki/Betlehemin_lastenmurha

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Uskonto, määritelmällisesti, on jotain johon uskotaan. Ei uskossa olevien kuulukaan kaivata tieteellisiä todisteita uskoonsa.

Tarve saada tieteellinen pohja tai todisteita uskonnon kertomuksille on lähtöisin joistain äärikristillisistä piireistä ilmeisesti Yhdysvalloista, jotta opetus saataisiin ujutettua myös kouluihin. Mutta esimerkiksi raamattu, jos kertomukset otettaisiin kirjaimellisesti, rikkoisi jo sellaisia luonnonlakeja joita tiede tällä hetkellä pitää tieteen määritelmän mukaisesti totena. Jonkun vanhan paatin löytäminen ei tekisi tarinoista yhtään sen todempaa.

Antaa uskossa olevien uskoa eikä kannata lähteä pelaamaan jonkun pienen marginaalin pelejä, joilla yritetään tieteelisesti todistaa raamattu todeksi. Monille nämä asiat eivät edes ole ristiriidassa, on olemassa paljon tutkijoita ja tieteellisen maailmankuvan omaavia jotka ovat samalla uskossa. Kun se ei ole ongelma heille, miksi se olisi ongelma meille muille?

Käyttäjän aveollila1 kuva
Antero Ollila

Kiitos Janne. Olet ymmärtänyt jotain oleellista uskonnon perusolemuksesta. Uskonto on eri asia kuin tiede. Jos uskonto on oikea, se ei ole ristiriidassa todellisen tieteellisen totuuden kanssa.

Käyttäjän JouniBorgman kuva
Jouni Borgman

On aivan kohtuullista vaatia kristinuskolta järkiperäisyyttä ja yhteensopivuutta kiistattomien tieteellisten havaintojen kanssa. Ajassa taaksepäin mentäessä nykyhetken tieteelle tuntemattomien tekijöiden osuus tapahtumien kulussa kuitenkin kasvaa eikä aikakonetta ei ole vielä keksitty, mikä mahdollistaisi havaintoihin perustuvan Raamatun ilmoituksen mitätöinnin. Jumalalle jää siis aina jonkin verran tilaa toimia Raamatun ilmoituksen mukaan.

"Vanhassa Testamentissa kun jumala on tappanut sinut, vaimot, lapset ja kyläsi asukkaat, niin that's it."

Vanhan Testamentin huono maine on nykyisin sitkeässä ja sen väkivaltaisten kohtien puolusteluun on pyritty keksimään erilaisia teorioita. Yksi parhaista(?) on se, että ne kanaanilaiset kansat, joiden totaaliseen hävittämiseen heprealaisille oli annettu lupa ja kehotus, olisivat olleet jotenkin geneettisesti turmeltuneita tai että heidän kulttuurinsa olisi niin pahoin turmeltunut, ettei mahdollisuutta antaa niiden jatkaa elämistään kontaktissa israelilaisten kanssa enää ollut. Epäsiveelliset ja julmat tavat, kuten pikkulasten uhraaminen Molok-jumalalle, olisivat tulleet niiden parissa aivan vakiokäytännöiksi eikä enää ollut muuta mahdollisuutta, kuin pyrkiä hävittämään ne kansat ainakin israelilaisten tieltä pois. Siksi heprealaisilta kiellettiin kaikenlainen kanssakäyminen näiden kansojen kanssa, mitä kieltoa ei kuitenkaan aina noudatettu ja myöhemmin näistä kanssakäymisistä koituikin harmeja.

Tämmöistä teoriaa ei kuitenkaan saa soveltaa nykyaikaan esimerkiksi niin, että palestiinalaiset rinnastettaisiin VT:n aikaisiin kanaanilaisiin kansoihin.

Eli VT:sta voi halutessaan löytää logiikkaa ja oikeudenmukaisuutta, jos sen sanomaa malttaa pureksia rauhassa ja tutkia sen kummallisuuksia selittäviä näkemyksiä. Tärkeintä VT:ssa on sen esikuvallisuus UT:n sanomaan nähden.

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen

Jos sieltä raamatusta löytyisi edes pieni vihje bakteereista, kenguruista tai vesinokkaeläimistä.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Raamatun tapahtumat tapahtuvat tietyllä maantieteellisellä alueella eikä ihmisiä tuskin ollut olemassakaan Australiassa kuutisen tuhatta vuotta sitten. Tietenkin voi kysyä mistä Nooa sai ne kengurut haalituksi sinne arkkiinsa ...

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen

Ja miksei se jumala ennakoinut tilannetta, jossa ihmiset keksivät mikroskoopin ja löytävät uusia mantereita?

Jos raatatusta löytyisi tietoa asioista, joita tuon ajan ihmiset eivät olisi voineet tietää, voisin pitääkin raamattua toteta. Nyt raamatusta löytyy vain ilmiöitä ja eläimiä, joihin ihmiset ovat lähi-idässä törmänneet.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #8

Ehkä Johanneksen Ilmestyksessä on jollain tavoin kuvailtu viimeistä ydinsotaa ja luonnon saastumista muutoinkin. Sen verran hurjaa tekstiä.

Käyttäjän AnssiPajala kuva
Anssi Pajala Vastaus kommenttiin #9

Siinä tapauksessa aika moni psykoosipotilas on melkoinen profeetta.

Käyttäjän RalfKarlsson kuva
Ralf Karlsson

Mutta vielä mielenkiintoisempi kysymys on mistä ne egyptiläiset tuli jonka Farao piti valittua kansaa orjinaan Egyptissä? Jumalahan hukutti koko maailman ja Arkissa oli vain Noa ja hänen perheensä. Ei ythään egyptiläisiä vapaamatkustajia.

Käyttäjän AnssiPajala kuva
Anssi Pajala

Jokainenhan saa uskoa mihin haluaa, vaikka groteskeihin satuihin. Tämä ei ole sinänsä ongelma. Ongelma on siinä, että uskovaiset eivät osaa pitää perusteettomia uskomuksiaan yksityisasioina vaan vaativat myös muita ihmisiä mukautumaan niihin, jopa lainsäädännön keinoin. Raamattuun vedotaan eduskunnassakin, ja jossain vaiheessa varmasti myös Koraaniin.

Tästä syystä on oikeasti tarpeen muistuttaa uskovaisia jatkuvasti siitä, että heidän maailmankuvaltaan puuttuu pohja. Samoin on tärkeää painostaa maltillisempia uskovaisia ottamaan voimakkaammin kantaa fundamentalisteja vastaan.

Käyttäjän SimoHyytinen kuva
Simo Hyytinen

1) Eräs tarina kertoo, että jäänteitä Nooan arkista ois löydetty Turkin vuoristosta, mutta itse en usko. Dokumentti Evan Taivaanlahja(Evan Almighty) kertoo Nooan arkin löytyvän jostain Hollywoodista tai sen jäänteet.

2) Liiton arkki vietiin dokumentin päätteeksi johonkin Yhdysvaltain valtion arkistovarastoon. Dokumentti Kadonneen aarteen metsästäjät kertoo tarkemmin arkin nykyisestä sijoituspaikasta.

3) Käskyjä oli kylläkin alunperin 15kpl, mutta Mooses rikkoo vahingossa yhden kolmesta kivitaulusta. Todisteena Mel Brooksin ohjaama dokumentti Mielletön Maailmanhistoria.

4) Ehkä Jeesus kirjoittikin pitkiä blokeja salanimellä tai useilla salanimillä, kuten Urho Kekkonen. Lisäksi jostain luolasta on löytynyt lisää kirjoituksia, joita Jeesuksen perikunta panttaa yhä ja niitä ei ole lisätty Uuteen Testamenttiin. Tekijänoikeudet nääs.

5) Tarina Torinon kääriliinoista lienee tuttu? En tiedä onko ko liinoista yritetty saada DNA-näytettä. Ehkä kannattais yrittää, sillä silloin tietäisimme vähän enemmän Jeesuksen isästä Jumalasta. Ehkä dokumentti Die Blechtrommel kertoo paremman totuuden Marian "neitsyydestä" ja tavasta millä hän tuli raskaaksi.

Tuija Ruotsalainen

Nooan arkki on Ararat vuorella, siitä on netissä tietoa. Jeesuksen verta on tutkittu golgatan alapuolelta löytyneestä liitonarkista ja sen dna:n mukaan Jeesus ei ole ihmisen jälkeläinen. Dna on erilainen. Veri on valunut ristiä pitkin kallionhalkeamiin. Tämän tiedon olen löytänyt netissä olevasta videosta. Myös egyptiläisten armeijan jäännökset ovat löytyneet sen meren pohjasta jonka juutalaiset ylittivät paetessaan. Siitäkin on video netissä. Pohjassa on vaunuja, pyöriä yms. Geologia todistaa että maailma on joutunut rajuun luonnonmullistukseen jonka seurauksena on syntyneet fossiilit, esim.merenelävien fossiilit korkeilla vuorilla sekä myös etelä- ja pohjoisjäätiköt jääkauden jäänteinä. Kaikki ovat vedenpaisumuksen tuotosta. Ihmiset ovat tieteen tutkimuksen mukaan pienestä joukosta periytyneitä. Nooan arkissa oli 8 ihmistä. Vanhan testamentin alku-aikoina ovat sisaruksetkin voineet avioitua keskenään koska geenit eivät ole vielä rappeutuneet. Tieteen mukaan geenit rappeutuvat sitä vauhtia että ihmisillä on enää n.200 vuotta elin-ikää. (Yleistyvä homous nopeuttanee aikaa) Geenitieteen mukaan voidaan laskea myös taaksepäin ihmiskunnan ikä. Evoluutio ei ole totta. Koirasta ei muodostu kissaa eikä hevosesta lehmää. Ja minä en ole apinasta kehittynyt, on täysin valhetta se että ihminen ja simpanssi olisivat geeneiltään lähellä toisiaan. Ja sitten perisynnin käsite: ihmiskunta on perisynnin alla. Maa on kirottu koska ensimmäinen pariskunta ei totellut Jumalaa. He menivät Saatanan ansaan ja siksi ihmiskunta on Saatanan omaisuutta. Jumala halusi pelastaa ihmiset ja lähetti Poikansa maailmaan sovittamaan ihmisten pahat teot. Jeesus voitti Saatanan kiusaukset, eli synnittömän elämän, kärsi kuoleman, voitti kuoleman (nousi kuolleista) ja nousi taivaaseen Isänsä luo. Ja jokainen joka Häneen uskoo pelastuu. Etsi Totuutta niin sinä löydät sen.

Tuija Ruotsalainen

Nooan arkki on Ararat vuorella, siitä on netissä tietoa. Jeesuksen verta on tutkittu golgatan alapuolelta löytyneestä liitonarkista ja sen dna:n mukaan Jeesus ei ole ihmisen jälkeläinen. Dna on erilainen. Veri on valunut ristiä pitkin kallionhalkeamiin. Tämän tiedon olen löytänyt netissä olevasta videosta. Myös egyptiläisten armeijan jäännökset ovat löytyneet sen meren pohjasta jonka juutalaiset ylittivät paetessaan. Siitäkin on video netissä. Pohjassa on vaunuja, pyöriä yms. Geologia todistaa että maailma on joutunut rajuun luonnonmullistukseen jonka seurauksena on syntyneet fossiilit, esim.merenelävien fossiilit korkeilla vuorilla sekä myös etelä- ja pohjoisjäätiköt jääkauden jäänteinä. Kaikki ovat vedenpaisumuksen tuotosta. Ihmiset ovat tieteen tutkimuksen mukaan pienestä joukosta periytyneitä. Nooan arkissa oli 8 ihmistä. Vanhan testamentin alku-aikoina ovat sisaruksetkin voineet avioitua keskenään koska geenit eivät ole vielä rappeutuneet. Tieteen mukaan geenit rappeutuvat sitä vauhtia että ihmisillä on enää n.200 vuotta elin-ikää. (Yleistyvä homous nopeuttanee aikaa) Geenitieteen mukaan voidaan laskea myös taaksepäin ihmiskunnan ikä. Evoluutio ei ole totta. Koirasta ei muodostu kissaa eikä hevosesta lehmää. Ja minä en ole apinasta kehittynyt, on täysin valhetta se että ihminen ja simpanssi olisivat geeneiltään lähellä toisiaan. Ja sitten perisynnin käsite: ihmiskunta on perisynnin alla. Maa on kirottu koska ensimmäinen pariskunta ei totellut Jumalaa. He menivät Saatanan ansaan ja siksi ihmiskunta on Saatanan omaisuutta. Jumala halusi pelastaa ihmiset ja lähetti Poikansa maailmaan sovittamaan ihmisten pahat teot. Jeesus voitti Saatanan kiusaukset, eli synnittömän elämän, kärsi kuoleman, voitti kuoleman (nousi kuolleista) ja nousi taivaaseen Isänsä luo. Ja jokainen joka Häneen uskoo pelastuu. Etsi Totuutta niin sinä löydät sen.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Kristinuskosta kertoo sekin, kun kaikkivoipa isä, Jumala sivusta katselee kun poikansa ristillä tapetaan.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Ehkäpä juuri siksi on esitetty dogmi "kolmiyhteisestä jumalasta". Silloin voidaan sanoa, ettei kyseessä ollut vain poika, vaan itse jumala.

Enemmän minua kuitenkin ihmetyttää Jeesuksen parkaisu ristillä riippuessaan: "Jumalani, jumalani, miksi minut hylkäsit?" Tuo nimittäin sotii sekä kolmiyhteistä jumalakäsitystä kuin myös itse kristinuskon sanomaa vastaan, koska pitihän Jeesuksella olla aivan selkeä ymmärrys tapahtumien agendasta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset