MikaHyvärinenBlogi

Näytöskuolema ja ylösnousemus

  • Näytöskuolema ja ylösnousemus
  • Hitchens
    Hitchens
  • Näytöskuolema ja ylösnousemus
  • Näytöskuolema ja ylösnousemus
  • Näytöskuolema ja ylösnousemus
  • Näytöskuolema ja ylösnousemus
  • Näytöskuolema ja ylösnousemus

Näin Pääsiäisen lähestyessä voitaisiin tarkastella Mr.Nasaretilaisen, joka kuitenkin tarinan mukaan syntyi Betlehemissä, "kuolemaa" ja väitettyä ylösnousemusta.

Raamatussa on kristinuskon kannalta kaksi kohtaa, jotka luulisi vähintään olevan yhteneväiset eli syntymä ja kuolemaan liittyvät tapahtumat, mutta näin ei ole. Ei edes nämä. Syntymästä on kaksi toisistaan eroavaa tarinaa, jotka ovat myös historiallisesti virheellisiä.

Ja sitten on kuolema tai paremminkin "kuolema".

On kaksi väitettä.

1.) Jeesus kuoli syntiemme tähden.

2.) Jumala antoi ja uhrasi ainoan poikansa.

Kumpikin näistä on valheellinen väite, ne eivät pidä paikkaansa.

1.)

Ensinnäkin koko synti on seurausta jumalan omasta epäonnistumisesta. Jos hän olisi saanut kaikki haluamallaan tavalla kerralla kohdalleen, mitään syntiä ei olisi.

Toisekseen, Jeesus ei kuole. Se on täysin näytöskuolema. Jo kolmen päivän päästä hän on back in action, palaa "isänsä" luo ja lupaa tulla vielä takaisinkin.

Jos minä sanoisin kuolevani sinun syntiesi tähden, näyttäisin erittäin kuolleelta kun toimi suoritettaisiin, mutta kolmen päivän päästä tulisin kadulla vastaan, niin eikö alkaisi epäilyttää? Mitä arvoa on väittää kuolevansa jonkun tähden, jos ei sitten kuolekaan?

Tämä hänen paluunsa odottaminen on outoa, jos hän kerta kuoli "syntiemme" tähden. Jos hän on tulossa takaisin, hän ei kuollut.

Kumoaa itse itsensä.

2.)

Antoi ja uhrasi ainoan poikansa. Hän ei tehnyt niin. Missä siinä on se uhraus? Hänen "poikansa" käy vain pyörähtämässä ja sitten täysin näytöskuoleman jälkeen palaa takaisin mistä tulikin, jumala saa "poikansa" takaisin ja lupailee paluutakin. Jumala ei menetä yhtikäs mitään. Hän ei uhraa yhtikäs mitään.

Jeesus uhraa korkeintaan yhden viikonloppunsa, kuten Michael Shermer toteaa.

Jos tämä olisi todellinen tapahtuma, se olisi pelkkä sirkustemppu ja huijaus, jolla saada ihmiset pauloihinsa. "Katsokaa kun tein hirvittävän uhrauksen. Nyt ylistäkää ja kiittäkää minua siitä ja, jos ette tee niin, rankaisen teitä".

Ja kaikki tämä on seurausta jumalan omasta epäonnistumisesta luoda kaikki kohdilleen.

 

Tätä ei voi lievemmin sanoa. Te, jotka uskotte näihin väitteisiin, teitä on huijattu. Kumpikaan niistä ei pidä paikkaansa.

Ja uskominen näihin vaatii kyllä melkoista herkkäuskoisuutta ja kriittisestä ajattelusta luopumista.

-------------------------------

 

Tarkastellaan "kuolemaan" liittyvää ylösnousemusta tarkemmin. Tämähän on SE kertomus. Luulisi, että edes tämä olisi vesiselvä ja yhteneväinen, mutta ei. On ainakin viisi eri kertomusta ja ne ovat ristiriitaisia keskenään.

Alla olevat esimerkki kysymykset ja vastaukset by Dan Barker:

Mihin aikaan naiset vieraili haudalla?

- ”Sapatin päätyttyä, viikon ensimmäisen päivän koittaessa” (Matteus 28:1)

- ”Sapatin jälkeisenä päivänä ani varhain, kohta auringon noustua he lähtivät haudalle” (Markus 16:2)

- ”ensimmäisenä päivänä sapatin jälkeen naiset jo aamuvarhaisella menivät haudalle” (Luukas 24:1)

- ”Sapatin mentyä, viikon ensimmäisenä päivänä Magdalan Maria tuli jo aamuhämärissä” (Johannes 20:1)

Toisissa auringon jo noustua ja toisissa kun vielä oli hämärää.

Keitä naiset olivat?

- Magdalan Maria ja se toinen Maria (Matteus 28:1)

- Magdalan Maria, Jaakobin äiti Maria ja Salome (Markus 16:1)

- Magdalan Maria, Johanna ja Jaakobin äiti Maria (Luukas 24:10)

- Magdalan Maria (Johannes 20:1)

Mikä oli heidän tarkoituksensa?

- Tulivat katsomaan hautaa (Matteus 28:1)

- ”…katsoivat, mihin Jeesus haudattiin.” (Markus 15:47), ”ostivat tuoksuöljyä mennäkseen voitelemaan Jeesuksen.” (Markus 16:1) (olivat jo nähneet haudan, toivat tuoksuöljyä)

-” He näkivät, kuinka Jeesuksen ruumis pantiin hautaan” (Luukas 23:5), ”ottivat (naiset) hankkimansa tuoksuöljyt mukaan” (Luukas 24:1) (olivat jo nähneet haudan, toivat tuoksuöljyä)

- ”hänellä (Nicodemus) oli mukanaan sata mittaa mirhan ja aaloen seosta.  Miehet ottivat Jeesuksen ruumiin ja kietoivat sen käärinliinoihin pannen mukaan tuoksuaineita” (Johannes 19:39-40) (Ruumis oli jo voideltu naisten tullessa)

Oliko hauta auki vai kiinni heidän saapuessa?

- ”Äkkiä maa alkoi vavahdella ja järistä, sillä Herran enkeli laskeutui taivaasta. Hän tuli haudalle, vieritti kiven pois ja istuutui sille.” (Matteus 28:1-2) (hauta oli kiinni) (huom. järistys, jota kukaan muu ei mainitse).

- ”tultuaan paikalle he huomasivat, että kivi oli vieritetty pois” (Markus 16:4) (hauta oli auki)

-  ”He havaitsivat, että kivi oli vieritetty haudan suulta” (Luukas 24:2) (Hauta oli auki)

- ”näki, että haudan suulta oli kivi siirretty pois” (Johannes 20:1) (hauta oli auki)

Missä sanansaattajat olivat?

-” (herran enkeli) vieritti kiven pois ja istuutui sille” (Matteus 28:2)

- ”Sisälle hautaan mentyään he (naiset) näkivät oikealla puolella istumassa nuorukaisen ”(Markus 16:5)

- ”kun he menivät sisälle hautaan, he eivät löytäneet Herran Jeesuksen ruumista.  Kun he olivat ymmällä tästä, heidän edessään seisoi yhtäkkiä kaksi miestä” (Luukas 24:3-4)

-  ”näki, että siinä, missä Jeesuksen ruumis oli ollut, istui kaksi valkopukuista enkeliä, toinen pääpuolessa ja toinen jalkopäässä” (Johannes 20:12)

Mitä sanantuoja(t) sanoi?

- ”Älkää te pelätkö. Minä tiedän, että te etsitte ristiinnaulittua Jeesusta. Ei hän ole täällä, hän on noussut kuolleista, niin kuin itse sanoi. Tulkaa katsomaan, tuossa on paikka, jossa hän makasi. Menkää kiireesti sanomaan hänen opetuslapsilleen: 'Hän on noussut kuolleista. Hän menee teidän edellänne Galileaan, siellä te näette hänet.” (Matteus 28:5-7)

-”Älkää pelästykö. Te etsitte Jeesus Nasaretilaista, joka oli ristiinnaulittu. Hän on noussut kuolleista, ei hän ole täällä. Tuossa on paikka, johon hänet pantiin. 7 Menkää nyt sanomaan hänen opetuslapsilleen, myös Pietarille: 'Hän menee teidän edellänne Galileaan. Siellä te näette hänet, niin kuin hän itse teille sanoi.”   (Markus 16:6-7)

- ”Miksi etsitte elävää kuolleiden joukosta? Ei hän ole täällä, hän on noussut kuolleista. Muistakaa, mitä hän sanoi teille ollessaan vielä Galileassa: Näin täytyy käydä: Ihmisen Poika annetaan syntisten ihmisten käsiin ja ristiinnaulitaan, mutta kolmantena päivänä hän nousee kuolleista.” (Luukas24:5-7)

- ”Mitä itket, nainen?” (Johannes 20:13)

Kertoivatko naiset mitä oli tapahtunut?

- Kyllä. ”…riensivät viemään sanaa…” (Matteus 28:8)

- Ei. ”…He eivät kertoneet kenellekään mitään…” (Markus 16:8)

- Kyllä. ” naiset veivät tästä sanan yhdelletoista opetuslapselle ja kaikille muille” (Luukas 24:9 ja 22-24)

- Kyllä. ” Magdalan Maria riensi opetuslasten luo ja ilmoitti: "Minä olen nähnyt Herran!" (Johannes 20:18)

Kun Maria palasi haudalta, tiesikö hän Jeesuksen nousseen kuolleista?

- Kyllä (Matteus 28:7-8)

- Kyllä (Markus  16:0-11)

- Kyllä (Luukas 24:6-9)

- Ei. ” Ovat vieneet Herran pois haudasta, emmekä me tiedä, minne hänet on pantu” (Johannes 20:2)

Milloin Maria ensimmäisen kerran näki Jeesuksen?

- Ennen kuin palasi opetuslasten luo (Matteus 28:8-10)

- Ennen kuin palasi opetuslasten luo (Markus 16:9-10)

- Palattuaan opetuslasten luo (Johannes  20:2, 14)

Pystyikö Jeesusta koskettamaan kuolleista nousun jälkeen?

- Kyllä. ”Mutta yhtäkkiä Jeesus tuli heitä vastaan ja tervehti heitä. He menivät hänen luokseen, syleilivät hänen jalkojaan…” (Matteus 28:9)

- Ei. ”Jeesus sanoi: "Älä koske minuun. Minä en vielä ole noussut Isän luo…” (Johannes 20:17), Kyllä. ”hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi: tässä ovat käteni. Ojenna kätesi ja pistä se kylkeeni” (Johannes 20:27).

Kenelle naisten jälkeen Jeesus ilmestyi?

- Yhdelletoista opetuslapselle (Matteus 28:16)

- Ensin kahdelle ja myöhemmin yhdelletoista opetuslapselle (Markus 16:12,14)

- Kahdelle opetuslapselle matkalla Emmaukseen, myöhemmin 11:lle (Luukas 24:13,36)

- Kymmenelle opetuslapselle (Juudas ja Tuomas eivät olleet läsnä) (Johannes 20:19,24)

- Ensin Keefakselle ja sitten kahdelletoista (12? Juudas oli kuollut) ( Paavali 1. Kirje Korinttilaisille 15:5)

Missä Jeesus ensimmäisen kerran ilmestyi opetuslapsille?

- Vuorella Galileassa ( 96-160km päässä Jerusalemista) (Matteus 28:16-17)

- Kahdelle kaupungin ulkopuolella, yhdelletoista heidän ollessaan aterialla (Markus 16:12,14)

- Kahdelle Emmauksessa (7 km päässä) illalla ja myöhemmin kaikille Jerusalemissa (Luukas 24:31,36)

- Huoneessa illalla (Johannes 20:19)

Uskoivatko opetuslapset kahta miestä (että Jeesus oli ilmestynyt)?

- Eivät (Markus 16:13)

- Kyllä (Luukas 24:33-35.)

Mitä tapahtui ensimmäisellä ilmestymisellä?

- Kumarsivat Jeesusta, joskin jotkut epäili ja Jeesus sanoi ”menkää saarnaamaan” (Matteus 28:17-20)

- Jeesus nuhteli heitä ja sanoi ”menkää saarnamaan” (Markus 16:14-19)

- Jeesus tuntemattomana, tekee katoamistempun, ilmestyy tyhjästä, nuhtelee, illallinen (Luukas 24:13-51)

- Jeesus ilmestyy lukittuun huoneeseen, opetuslapset iloisia, Jeesus siunaa heidät, ei nuhtelua (Johannes 20:19-23)

Pysyikö Jeesus maassa enemmän kuin yhden päivän?

- Ei (Markus  16:19. Vertaa 16:14 Johanneksen 20:19. Osoittaa, että tapahtui yhtenä päivänä [sunnuntaina])

- Ei (Luukas 24:50-52. Tapahtui sunnuntaina)

- Kyllä. Ainakin kahdeksan päivää (Johannes 20:26, 21:1-22)

- Kyllä. Ainakin 40 päivää (Apostolien teot 1:3)

Missä ylösnousemus (taivaaseen) tapahtui?

- Ei ole ylösnousemusta. Loppuu Galileaan (Matteus)

- Jerusalemissa tai lähellä, illallisen jälkeen (Markus 16:19)

- Betaniassa (lähellä Jerusalemia), illallisen jälkeen (Luukas 24:50-51)

- Ei ylösnousemusta (Johannes)

- Ei ylösnousemusta (Paavali)

- Öljymäellä (lähellä Jerusalemia ) (Apostolien teot 1:9-12)

 

Kirjoitusjärjestys on Paavali ja evankeliumit Markus, Matteus, Luukas, Johannes. Vuosikymmeniä väitettyjen tapahtumien jälkeen eri aikoihin.

 

 

Tähän kun lisätään, ettei ole mitään ulkopuolisia konkreettisia todisteita mistään näistä tapahtumista, ei syntymästä, ei kuolemasta tai mistään hänen teoistaan siltä väliltä, niin voiko enää heikommalla pohjalla olla?

Etenkin kun suhteuttaa esitettyihin väitteisiin.

 

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (14 kommenttia)

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala

Mika nyt vahingossa ellei tahallaan unohtaa sen että noitten vanhojen uskomusten mukaanhan ihminen on elävä sieluolento asumassa hetken tälläisessä avaruuspuvussa jota kutsumme kehoksi. Eli jeesuksen tapauksessa se avaruuspuku uhrattiin, ja sielu kävi jossain helvetin matkalla kunnes putkahti silmin näkyväiseksi taas planeetta maassa, ja sitten kaveri teleportattiin taivaaseen joka sijaitsee kuulemma universumin "ulkopuolella", koska jumala.

Että tuota onhan nämä sellasia oman aikansa sci-fi juttuja, ja universumikin vissiin vaan pyörii jonkun alienteinin kovarilla simuna. Kunnes äiti tulee ja huutaa syömään, teini lähtee ja kaataa rytäkässä koneen. Simu loppuu ja Hawkings nauraa pilven reunalta että mitä minä sanoin, mustat aukotkin höyrystyvät! Yhtä helvettiä ;D

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen
Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Modernin (ei uskonnollisen) historiantutkimuksen mielestä yksi asia on varma: Jeesus kuoli ristillä. Roomalaiset olivat teloituksessa aina hyvin perusteellisia.

Käyttäjän JukkaKaijala kuva
Jukka Kaijala

Juhani, saiskos linkin lähdetietoihin, kiitos.

Käyttäjän lueskelija kuva
Teuvo Valkonen

Näissä esittämissäsi asioissa on kyse uskosta. Jos joku uskoo näihin jeesus-ja jumala-asioihin tai muihin uskomusjuttuihin, niin annettakoon hänen olla uskossaan. Ellei sitten omaa uskoa käytetä henkistä tai ruumiillista väkivaltaa toisin uskovia tai uskomattomia kohtaan.
Tavalla tai toisella kaikilla meillä ihmisillä on jumalamme, uskontomme uskomuksineen ja palvontamenoinemme.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Ei kai Jeesuksen olemassaolosta ole olemassa mitään kiistattomia todisteita?

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Kyllä Jeesus oli todellinen historian henkilö, mikä on myös historiantutkimuksen konsensus mielipide. Kristittyjen ja roomalaisten suorat ja epäsuorat dokumentit todistavat. Mutta esimerkiksi Odysseus, kuningas Arthur tai Väinämöinen ovat historian henkilöitä, joiden todenperäisyyttä on syytä epäillä.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Tiedän, että näin ajatellaan, mutta onko kiistattomia todisteita?

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu Vastaus kommenttiin #6

Historiassa ei varmasti ole yhtään sellaista todistetta josta ei voitaisi kiistellä. Myös siitä kiistellän, että kävikö Armstrong kuussa vai ei. Väitteen mukaan koko juttu kuvattiin Hollywood studiossa.

Jarmo Halttu

Juhani. Historian kirjoissa ei mainita Jeesusta. Ensimmäiset kertomukset siis toisenkäden tiedot, kirjattiin 50v hänen oletetun kuoleman jälkeen.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Porthanian pulpetissa luki 70-luvulla: "King Kong kuoli syntiemme tähden!"

Käyttäjän jukkamikkola kuva
Jukka Mikkola

Ihminenkin on osa supernovaa, kuten kuvalinkissä tuodaan esille. Kehossamme oleva hiili, veressämme oleva rauta ja hengityksessämme oleva happi ovat siis syntyneet supernovaräjähdyksen tuloksena.
Ihmiseen istutettu omatunto on merkki Jumalan olemassaolosta. Se ei ole käsitykseni mukaan supernovaräjähdyksen tulosta.

Mitä Jeesuksen ristiinnaulitsemiseen tulee, niin tässä on hiukan mietittävää.

Luukkaan evankeliumin mukaan 23:44:

”Oli jo kuudes tunti. Silloin, keskipäivällä, aurinko pimeni. Pimeys tuli koko maan ylle, ja sitä kesti yhdeksänteen tuntiin saakka.” Sama aikamäärä tulee esille Matteuksen (27:45) ja Markuksen (15:33) evankeliumeissa.

Täydellisen auringonpimennyksen pisin kestoaika on 7 minuuttia 31 sekuntia. Levein vyöhyke on 272 kilometriä auringonpimennyksen aikaan. Ensimmäinen merkintä auringonpimennyksestä on Kiinasta vuodelta 2136 eKr.

Katsoin aikanaan mielenkiintoisen dokumentin Jeesuksen haudasta tv:ssä. Linkissä on tiivistelmää tiedemiesten tutkimuksesta.

https://www.youtube.com/watch?v=TVWx2pMvPiw

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Jos omatunto on Jumalasta, miksi sitten on ihmisiä ilman sitä?

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos
    «Toisekseen, Jeesus ei kuole. Se on täysin näytöskuolema. Jo kolmen päivän päästä hän on back in action, palaa "isänsä" luo»

Niin no, kyse ei toki ollut oikeasta tosikuolemasta vaan sellaisesta kuolemakäsityksestä mikä nyt ylipäätään taivaaseen (ja manalaan) uskovilla on. Kyse oli siis juuri samanlaisesta kevytkuolemasta kuin muillakin ihmisillä tuossa menneessä uskomusmaailmassa.

    «ja lupaa tulla vielä takaisinkin.»

Kyse oli paluusta siitä kevytkuolemasta, josta on lupaillut paluuta kaikille muillekin ihmisille.

Näkemäsi ongelma on siten olemassa vain jos vertaat jumalatonta tosikuolemaa kristilliseen kevytkuolemaan. Lienee selvää, että tosikuolema – ja varsinkin ikuisuus helvetissä – on pahempi kohtalo kuin kevytkuolema. Olisi ollut paljon miehekkäämpää uhrautua ikuiseen kidutukseen helvetissä!!!

Mitä tulee mainitsemiisi ristiriitoihin evankeliumien välillä, niitä on tietenkin pähkäilty jo varmasti kaikissa kirkoissa jo ensimmäisiltä vuosisadoilta alkaen. Ylipäätään ensimmäistäkään Raamattua tuskin olisi voitu kasata ilman jonkinlaista selitystä ristiriidoille. Ehkäpä Raamattuun ylipäätään otettiin mukaan nuo neljä rinnakkaista kertomusta, ei ristiriidoista huolimatta, vaan juuri ristiriitojen vuoksi, kun niistä ei päästy selvyyteen, mutta poiskaan ei voinut jättää. Inhimillinen silminnäkijäkertomusten ristiriitaisuus sitten kuitenkin jouduttiin kanonisoimaan kaikki pyhäksi ja peräti erehtymättömäksi, mikä tietenkin on erikoista.

Osassa ristiriidoista erot ilmauksissa ovat varsin vähäisiä ja niitä on selitetty muun muassa käännösvirheillä arameasta kreikkaan. Muita ristiriitoja voi selitellä tulkinnan vaikeudella ja sillä, miten eri evankeliumit ovat ehkä esittäneet eri hetkiä ja yksityiskohtia tapahtumista. Toki se aika paksuksi selittelyksi menee, mutta kuitenkin.

    «Tähän kun lisätään, ettei ole mitään ulkopuolisia konkreettisia todisteita mistään näistä tapahtumista, ei syntymästä, ei kuolemasta tai mistään hänen teoistaan siltä väliltä, niin voiko enää heikommalla pohjalla olla?»

No niinpä. Varmaankin Jumalan poika olisi kaikkitietävänä käsityöläisenä osannut väsätä kameran ja twiitata ihmetekojaan tai edes laittaa paperikuvat jakoon. Vähempää ihmettä ei oikein voisi vaatia, jos kerta muutenkin teki kaikenlaisia isompiakin ihmeitä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset